Reklamačný poriadok
Reklamačný poriadok spoločnosti BILLIK TRADE s.r.o.
Pre účely riadnej informovanosti zákazníkov - spotrebiteľov o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia ich nárokov zo zodpovednosti za vady produktov, tovarov a/alebo služieb, ako aj pre zabezpečenie jednotného a rýchleho postupu pri vybavovaní reklamácií vád produktov, tovarov a služieb, vydáva spoločnosť BILLIK TRADE s.r.o. v súlade so zákonom č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení a zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v platnom znení, tento reklamačný poriadok, platný pre predajňu BILLIK TRADE s.r.o. a aj pre e-shop BILLIK TRADE s.r.o. zvaraciestroje.sk (ďalej aj ako „predávajúci“) na celom území Slovenskej republiky.
Článok I. Zodpovednosť za vady, právo na uplatnenie reklamácie
- Zakúpený tovar má vady, ak nie je v súlade s požiadavkami podľa § 615 OZ alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva. V prípade výskytu vady tovaru zakúpeného v predajniach BILLIK TRADE alebo cez e-shop zvaraciestroje.sk, môže si zákazník uplatniť práva vyplývajúce zo zodpovednosti za vady (ďalej aj ako „reklamácia“). Pre správne posúdenie reklamácie je nutné, aby zákazník predložil kompletný tovar so všetkými dokladmi a súčasťami k nemu prináležiacimi, predložený tovar bol čistý a v súlade s hygienickými predpismi alebo všeobecnými hygienickými zásadami.
- Zákazník je povinný pri používaní tovaru dodržiavať okrem všeobecne známych pravidiel, rovnako aj podmienky stanovené pre používanie tovaru v záručnom liste alebo v návode na použitie, je povinný tiež užívať a ošetrovať tovar v súlade s jeho prirodzenou životnosťou a ďalej nesmie porušiť plomby, ak je tovar zaplombovaný.
Článok II. Vytknutie vady (uplatnenie reklamácie), miesto uplatnenia
- Zákazník môže vytknúť vadu (uplatniť reklamáciu) na reklamačnom oddelení ktorejkoľvek predajne predávajúceho počas prevádzkovej doby ako aj u inej osoby, o ktorej predávajúci oboznámil zákazníka pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, napr. osoby uvedenej v záručnom liste (ďalej aj len „určená osoba“) alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla predávajúceho alebo určenej osoby. Ak je v záručnom liste uvedená určená osoba, môže určená osoba vybaviť reklamáciu iba odovzdaním opraveného výrobku. Inak reklamáciu postúpi predávajúcemu na vybavenie.
- Na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamáciu) vždy postačuje predloženie dokladu o zakúpení tovaru:
- pokladničný blok – pri nákupoch v predajni BILLIK TRADE
- faktúra DV zákazky – pri nákupoch cez e-shop BILLIK TRADE
- Predávajúci poskytne zákazníkovi písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady zákazníkom (ďalej aj ako „reklamačný protokol“) – s uvedením lehoty, v ktorej vadu odstráni, ak ide o vadu odstrániteľnú podľa § 507 ods. 1 OZ.
- Ak k prevzatiu predmetu reklamácie zo strany predávajúceho dôjde v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie zákazníkom, tak lehota na vybavenie reklamácie začína plynúť odo dňa prevzatia predmetu reklamácie zo strany predávajúceho; najneskôr však od momentu, kedy predávajúci znemožní alebo zabráni prevzatiu predmetu reklamácie.
Článok III. Zodpovednosť predávajúceho za vady
- Pri predaji tovaru zodpovedá predávajúci za to, že tovar je v súlade s dohodnutými požiadavkami podľa § 616 OZ (napr. že tovar zodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite uvedenom v zmluve, za jeho funkčnosť, dohodnuté príslušenstvo a pod.) a všeobecnými požiadavkami súladu podľa § 617 OZ (napr. že tovar je dodaný s príslušenstvom, obalom a návodmi, ktoré môže zákazník odôvodnene očakávať, že tovar je vhodný na všetky účely, na ktoré sa vec rovnakého druhu bežne používa, s prihliadnutím na právne predpisy, technické normy a pod.). Vec nemusí byť v súlade so všeobecnými požiadavkami, ak predávajúci pri uzavretí zmluvy výslovne oboznámil kupujúceho, že určitá vlastnosť veci nezodpovedá všeobecným požiadavkám a zákazník s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil. Predaný tovar má vady, ak nie je v súlade s požiadavkami uvedenými v tomto odseku alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva. Ustanovenia § 615 až 626 OZ a tohto reklamačného poriadku sa neuplatňujú pri kúpe živých zvierat.
- Predávajúci zodpovedá zákazníkovi za vady, ktoré má tovar v čase jeho dodania (t. j. pri prevzatí zákazníkom alebo zákazníkom poverenou osobou) a ktoré sa prejavia do dvoch rokov od dodania tovaru. To neplatí, ak sa preukáže, že tento predpoklad je nezlučiteľný s povahou veci alebo vady.
- Pri použitej veci sa strany môžu dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti predávajúceho za vady ako v odseku 2, nie však kratšej ako jeden rok od dodania veci.
- Predávajúci nezodpovedá za vady:
- ktoré zákazník spôsobil sám svojím konaním, nekonaním alebo opomenutím,
- o ktorých zákazník pri prevzatí tovaru vedel alebo bol na ne výslovne upozornený a súhlasil s nimi,
- ktorých reklamácia odporuje povahe tovaru a jeho životnosti (napr. batérie),
- pre ktoré bola poskytnutá zľava z ceny tovaru,
- ktoré sú spôsobené bežným opotrebením pri používaní,
- ktoré vznikli nesprávnym alebo nadmerným používaním, nesprávnou údržbou, použitím v rozpore s účelom, prirodzenými zmenami materiálu alebo po uplynutí životnosti tovaru,
- ak došlo k porušeniu ochrannej plomby,
- spôsobené zásahom neoprávnenej osoby alebo neodbornou montážou,
- uplatnené po uplynutí záručnej doby alebo lehoty na použitie,
- ktoré vznikli dodatočnou montážou príslušenstva alebo demontážou časti tovaru,
- ktoré vznikli v dôsledku vyššej moci (prírodné javy, záplavy, krupobitie a pod.).
Článok IV. Práva zo zodpovednosti za vady
- Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, zákazník má voči nemu za podmienok uvedených v tomto článku právo na:
- odstránenie vady opravou alebo výmenou (viď Článok V),
- právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (viď Článok VI).
- Zákazník je povinný vytknúť vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do uplynutia lehoty, počas ktorej predávajúci zodpovedá za vady. Ak vadu v tejto lehote nevytkne, práva zo zodpovednosti za vady mu zaniknú.
- Zákazník má právo na náhradu účelne vynaložených nákladov spojených s uplatnením reklamácie. Musí si ho uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej veci, poskytnutia zľavy alebo vrátenia kúpnej ceny, inak právo zanikne.
- Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, musí písomne oznámiť dôvody. Zákazník môže reklamáciu opakovať, ak predloží znalecký posudok od akreditovanej osoby. Na opakované vytknutie vady sa lehota dvoch mesiacov nevzťahuje.
Článok V. Odstránenie vady
- Zákazník si môže zvoliť výmenu veci alebo opravu, ak tým nevzniknú predávajúcemu neprimerané náklady. Predávajúci môže odstránenie vady odmietnuť, ak nie je možné alebo by to spôsobilo neprimerané náklady.
- Predávajúci opraví alebo vymení tovar v primeranej lehote bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí zákazníkovi.
- Zákazník odovzdá alebo sprístupní tovar na opravu alebo výmenu. Náklady na prevzatie nesie predávajúci.
- Opravený alebo vymenený tovar predávajúci doručí zákazníkovi rovnakým alebo podobným spôsobom ako pôvodný tovar.
- Ak si zákazník neprevezme tovar ani po výzve, predávajúci pošle druhú výzvu doporučene s dodatočnou 30-dňovou lehotou.
- Ak zákazník tovar neprevezme ani v tejto lehote, predávajúci môže s tovarom naložiť podľa bodu 7.
- Ak si zákazník neprevezme tovar do 6 mesiacov, predávajúci ho môže predať. Pri väčšej hodnote musí zákazníka vopred upozorniť. Výťažok z predaja po odpočítaní nákladov mu predávajúci vyplatí. Ak predaj nie je možný alebo výťažok nestačí na pokrytie nákladov, môže byť tovar zničený.
- Ak bola vec nainštalovaná a je nutné ju odstrániť kvôli výmene/oprave, predávajúci zabezpečí jej odstránenie aj opätovnú inštaláciu. Prípadne sa na tom môže dohodnúť so zákazníkom. Za vady náhradnej veci platí rovnaká zodpovednosť.
Článok VI. Zľava z kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy
- Zákazník má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy (aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty), ak:
- a) predávajúci tovar neopravil ani nevymenil,
- b) predávajúci tovar neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 OZ,
- c) predávajúci odmietol odstrániť vadu podľa § 623 ods. 2 OZ,
- d) tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene,
- e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžité odstúpenie,
- f) predávajúci oznámil, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez závažných ťažkostí.
- Pri posudzovaní práva na zľavu alebo odstúpenie sa zohľadňujú všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, závažnosť vady a dôvera v schopnosť predávajúceho chybu opraviť.
- Zľava musí byť primeraná rozdielu medzi hodnotou vadného a bezchybného tovaru.
- Zákazník nemôže odstúpiť od zmluvy, ak vadu spôsobil on sám, alebo ak je vada zanedbateľná.
- Ak sa zmluva týka viacerých vecí, odstúpiť možno len od časti, ak nie je možné rozumne očakávať, že si zákazník ponechá ostatné veci bez vadnej.
- Po odstúpení od zmluvy zákazník vráti vec predávajúcemu na jeho náklady. Predávajúci zabezpečí demontáž, ak bola vec nainštalovaná pred zistením vady.
- Predávajúci vráti kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci alebo preukázania jej odoslania.
- Vrátenie ceny prebehne rovnakým spôsobom ako platba, pokiaľ zákazník nesúhlasí s iným spôsobom. Náklady znáša predávajúci.
Článok VII. Spotrebiteľská záruka
- Ak výrobca alebo predávajúci poskytol spotrebiteľskú záruku, zákazník má právo ju uplatniť podľa podmienok uvedených v záručnom liste alebo reklame platnej pri uzatvorení zmluvy.
- Ak bola poskytnutá záruka na životnosť veci, má zákazník počas jej trvania právo na opravu podľa § 623 OZ, ak neboli poskytnuté výhodnejšie podmienky.
- Predávajúci alebo výrobca vydá záručný list v slovenskom jazyku (alebo inom so súhlasom spotrebiteľa) v čase dodania veci. Záručný list musí obsahovať údaje podľa § 502 ods. 3 OZ a informáciu, že zákonné práva nie sú dotknuté. Ak sú v reklame výhodnejšie podmienky než v záručnom liste, platia podmienky reklamy, pokiaľ neboli zosúladené pred uzatvorením zmluvy.
- Záručný list nie je povinný pri bežnom tovare, pokiaľ si ho zákazník nevyžiada. Doklad o kúpe postačuje na uplatnenie zákonnej zodpovednosti za vady.
- Záručné listy sa vydávajú pri dlhších zárukách než 24 mesiacov a tam, kde ho pribalil dodávateľ.
- Záručný list obsahuje: obchodné meno a sídlo predávajúceho, obsah záruky, rozsah a podmienky záruky, dĺžku záručnej doby a údaje na uplatnenie záruky. Neúplnosť neznamená neplatnosť záruky. Obsah môže byť:
- a) ktoré vlastnosti majú dlhšiu záruku,
- b) aké plnenie predávajúci poskytne (napr. výmena, vrátenie ceny),
- c) ktoré doklady alebo podmienky sú potrebné (napr. pôvodný obal).
- Ak sa reklamácia neuplatní v záručnej dobe, právo zaniká.
Článok VIII. Reklamácia použitého a vadného tovaru
- Pri predaji použitých alebo poškodených vecí je predávajúci povinný zreteľne označiť, že ide o poškodený alebo použitý tovar. Musí uviesť, o aké poškodenie ide. Táto informácia musí byť uvedená na cenovke a obale veci. Tovar musí byť vystavený osobitne a predáva sa oddelene od bezchybného tovaru, za zníženú cenu. Na doklade o kúpe je takýto tovar označený symbolom „1“.
- Pri použitých a vadných veciach nezodpovedá predávajúci za vady spôsobené použitím alebo opotrebením. Ak je vada dôvodom na zníženie ceny, zodpovednosť za ňu zaniká. Ak ide o inú vadu, zákazník má právo na primeranú zľavu, nie na výmenu.
Článok IX. Riešenie sporov
- Ak vznikne spor medzi predávajúcim a zákazníkom, obe strany sa ho pokúsia riešiť zmierlivo. Zákazník má právo obrátiť sa na subjekt alternatívneho riešenia sporov podľa zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Toto právo nebráni obrátiť sa na súd. Predávajúci poskytne potrebnú súčinnosť.
- Subjektom ARS je najmä Slovenská obchodná inšpekcia, Bajkalská 21/A, P.O. Box 5, 820 07 Bratislava (www.soi.sk) alebo iná oprávnená osoba zo zoznamu Ministerstva hospodárstva (zoznam subjektov ARS). Spotrebiteľ môže tiež použiť platformu EÚ: ec.europa.eu/consumers/odr.
Kontaktné údaje pre reklamácie
BILLIK TRADE s.r.o.
Priemyselná 4, 94901 Nitra
Email: info@billik.sk
Telefón: 037/6522106, 0907 411 455
Prevádzkové hodiny: PO–PIA 07:00 – 16:30